Spis:
Menu: Strona główna | Mapa serwisu | English version

 


Witamy na stronie poświęconej ochronie powietrza


Orzesze
Ochrona powietrza > Orzesze
 
REGULAMIN
KORZYSTANIA ZE ŚRODKÓW GMINNEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA
I GOSPODARKI WODNEJ
W RAMACH PROGRAMU OGRANICZENIA NISKIEJ EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
POWIETRZA

§1

1. Gmina przeznacza w każdym roku budżetowym środki z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w celu refundacji poniesionych kosztów związanych ze zmianą sposobu ogrzewania.
2. Kwota zostanie określona każdorazowo w planie przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (uchwalanym przez Radę Miejską w Orzeszu)
3. Do korzystania z jednorazowej refundacji poniesionych kosztów na inwestycje związane ze zmianą sposobu ogrzewania ograniczające niską emisję uprawnieni są właściciele lub użytkownicy budynków mieszkalnych już istniejących (przedstawienie tytułu prawnego).
4. W przypadku najmu lokali mieszkalnych najemca, który wykonał modernizację kotłowni przedkłada zgodę właściciela nieruchomości lub administratora.


§2


1. Refundacja obejmować będzie wymianę dotychczasowego urządzenia grzewczego na nowe ekologiczne urządzenia grzewcze w budynkach, w których montaż nastąpił w roku 2007 oraz nastąpi w latach następnych po złożeniu wniosków przez właścicieli (użytkowników, najemców).
2. Refundację obejmować będzie tylko ekologiczne urządzenie grzewcze służące do ogrzewania pomieszczeń budynku.
3. O refundację można ubiegać się jeden raz na 10 lat.


§3

1. Modernizację systemu grzewczego potwierdza się protokolarnym odbiorem technicznym dokonanym przez Komisję Ekologiczną powołaną przez Burmistrza Miasta Orzesze.
2. W przypadku, gdyby w trakcie robót modernizacyjnych wystąpiły roboty związane z przewodami kominowymi (montaż nasad kominowych, wykonanie otworów wyciągowych, rewizyjnych) powinna być przeprowadzona również kontrola tychże przewodów przez osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim lub osoby posiadające uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności.


§4

1. Refundacja obejmuje pokrycie części kosztów inwestycji związanej z :
1.1. wymianą kotłów c.o. lub pieców węglowych na ekologiczne urządzenia grzewcze w istniejących budynkach mieszkalnych.

2. Wysokość refundacji wynosi:
2.1. 15 % ceny kotła wraz z podatkiem VAT (kocioł zasilany paliwem stałym z paleniskiem wielogabarytowym) lecz nie więcej jednak niż 1 000,00 zł.
2.2. 30% ceny kotła wraz z podatkiem VAT (kocioł olejowy, elektryczny, gazowy, retortowy oraz na drewno zgazyfikowane) lecz nie więcej jednak niż 2 000,00 zł.
2.3. 30% ceny wkładu kominka wraz z podatkiem VAT lecz nie więcej jednak niż 2 000,00 zł pod warunkiem braku innego systemu grzewczego.
2.4. 30% ceny kolektora słonecznego wraz z podatkiem VAT lecz nie więcej jednak niż 2 000,00 zł pod warunkiem braku innego systemu grzewczego.
2.5. Dofinansowanie do zakupu pompy ciepła w kwocie 2 000,00 zł pod warunkiem braku innego systemu grzewczego.



§5

W przypadku obiektów wielofunkcyjnych, dotacja będzie wypłacana proporcjonalnie do powierzchni użytkowej części budynku wykorzystywanej na cele mieszkalne.


§6



Właściciel (współwłaściciele, najemca) zobowiązany jest do stosowania paliwa spełniającego warunki określone w świadectwie badań emisyjnych dla danego urządzenia grzewczego.


§7

1. Wnioskodawca ubiegający się o refundację składa wniosek w Urzędzie Miasta.
2. Do wniosku należy dołączyć:
2.1. oryginał faktury VAT w przypadku zakupu kotła we własnym zakresie lub rachunek (kosztorys) za wykonanie robót, gdy zakup i montaż kotła nastąpił przez wykonawcę, który w dodatkowym dokumencie musi określić cenę zakupionego kotła wraz z podatkiem VAT,
2.2. protokół odbioru przewodów kominowych dokonany przez zakład kominiarski (nie dotyczy kotła zasilanego prądem),
2.3. oświadczenie o likwidacji kotła nie spełniającego warunków ekologicznego spalania-złomowanie,
2.4. kserokopia świadectwa badania energetyczno-emisyjnego wykonanego przez uprawniony organ lub inny dokument potwierdzający możliwość dopuszczenia do użytku kotła jako ekologicznego (nie dotyczy kotła elektrycznego, kominka oraz pompy ciepła).
2.5. kserokopia aktu własności nieruchomości.


§8

1. Wnioski o refundację będą rozpatrywane przez Komisję Ekologiczną powołaną przez Burmistrza Miasta Orzesze w kolejności wpływu do sekretariatu Urzędu.
2. Rejestr wniosków prowadzony będzie przez pracownika Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Leśnictwa i Szkód Górniczych.


§9

1. Decyzję o wysokości refundacji będzie podejmował każdorazowo Burmistrz Miasta Orzesze po przedłożeniu przez Komisję:
1.1. wniosku właściciela w sprawie refundacji wraz z załącznikami, o których mowa w § 7.
1.2. protokołu z przeprowadzonych oględzin przez Komisję, w którym zostanie określony % refundacji oraz kwota wypłaty.


§10

1. Podstawą wypłaty będzie oryginał faktury i protokół z przeprowadzonych oględzin montażu kotła zatwierdzony przez Burmistrza Miasta.
2. Protokół z przeprowadzonych oględzin i oryginał faktury do Wydziału Finansowego, każdorazowo przedstawia członek Komisji będący pracownikiem Referatu Ochrony Środowiska, Rolnictwa, Leśnictwa i Szkód Górniczych.
3. Na odwrocie oryginału faktury powinno być merytoryczne potwierdzenie montażu kotła w sposób zgodny z instrukcją obiegu i kontroli dokumentów księgowych.
4. Po zatwierdzeniu rachunku do wypłaty, Wydział Finansowy naniesie na odwrocie rachunku adnotację określającą, że wypłata kwoty nastąpiła z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Równocześnie ten sam Wydział oryginał faktury zwróci wnioskodawcy, zatrzymując w dokumentach księgowych uwierzytelnioną kserokopię.
5. Przyjmuje się, że refundacja będzie możliwa przez okres 2 lat co oznacza, że każdy wniosek, który wpłynął w danym roku kalendarzowym, będzie rozpatrywany w tym roku lub w roku następnym; po upływie tego okresu postępowanie w sprawie refundacji będzie umorzone.
6. Wnioski nie rozpatrzone przed wejściem w życie nowego Regulaminu rozpatrywane będą zgodnie z zapisami poprzedniego Regulaminu uchwalonego zgodnie z Uchwałą Rady Miejskiej
w Orzeszu Nr VI/22/07 z dnia 15 marca 2007r.

§11

1. Refundacja następować będzie w miarę posiadanych środków w budżecie w kolejności
wpływu wniosków z zastrzeżeniem ustaleń § 10 pkt.5.
2. W przypadku zmian :
2.1. w gromadzeniu środków finansowych na Gminnym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
2.2. w zasadach przeznaczania środków z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
zmianie ulegną również zasady refundacji.

§12

Rada Miejska przynajmniej raz w roku będzie informowana o przebiegu prac związanych z ograniczeniem niskiej emisji oraz o wielkości środków przekazanych poszczególnym właścicielom tytułem refundacji.

§13

1. Refundacja podlega zwrotowi w całości wraz z odsetkami ustawowymi za zwłokę od dnia jej udzielenia, w przypadku stwierdzenia przez Komisję:
1.1. dodatkowego ogrzewania urządzeniami nie spełniającymi warunków ekologicznego spalania.
1.2. stosowania paliwa innego niż określone w świadectwie badań emisyjnych dla danego urządzenia grzewczego.
2. Szczegółowe warunki częściowej refundacji poniesionych przez właścicieli budynków kosztów związanych z zastosowaniem systemu grzewczego ograniczającego niską emisję określa “Umowa”.

Przewodniczący Rady Miejskiej

mgr inż. Jan Mach

PRV system modified by Lucas & Marcin Company